Sport och identitet – du kan inte ha det ena utan det andra

Nu lite sport, närmare bestämt ”uniformens” betydelse för identitet och koppling till fans och supporters.

Det finns en anledning till att tröjorna i NHL i princip har sett likadana ut i decennier – och hittills har varit fria från synlig reklam – i kommersialismens hemland! Man har förstått att ett lag (liksom all sportutövning) byggs av tradition och kultur. Samma tröja som faderns lag gillade går i arv till son och döttrar som bildar en kedja av sammanhang kultur och identitet. Lagtröjor är inte, kan inte och ska inte vara en tummelplats för egotrippade designers som dels har noll känsla för det lag man designar för och dels inte begriper något om vad kultur, igenkänning och identitet betyder inom sportvärlden. Deras naturliga fokus är att sätta sitt namn på ”designkartan” d.v.s. de vill vara originella (ungefär som modernisterna inom arkitekturen som också har noll koll och känsla för tradition och sammanhang) och kan absolut inte tänka sig att underordna sig den så viktiga lagkulturen och fansens (brukarnas) behov av igenkänning.

71rn29ko0FL._SL1200_

Svenska lag i de högra divisionerna är lekbollar för sponsorerna, som går fram som helt okänsliga bulldosers. Om man backade ett slag och tänkte efter skulle man stärka både sitt eget och klubbens varumärke mer – liksom fansens så viktiga anknytning – genom att köra kringevenemang vid matcher och sälja souvenirer istället för att propsa på att göra dräkterna till ständigt förändrade julgranar av osammhängande loggor i ett gytter. Se ett skräckexempel nedan från Gefles fotbollsdräkter.

Gefle-extra-Nya-matchstallet-presenterat

 

 

 

 

 

 

De nya svenska bortadräkterna för fotbollslandslaget (uppvisade på hemmaplan! 30/5 i Malmö) är ett utmärkt exempel på hur man gått vilse i när det gäller den så viktiga identiteten och igenkänningen. I utbyte mot fria tröjor och sponsring så säljer men ut själ och kultur för landslaget utan minsta tvekan. En designtomte från Adidas har fått fritt spelrum och resultatet blir det förväntande. He don’t care a shit about swedish football. Hans prioritet är att vara chick och originell. Det är så designers tänker. Inte svårt att räkna ut på förhand. Ha vill således införa ”nya färger” till den svenska landslagsdräkten som ju av logiska skäl alltid präglats av blått och gult. Nu ska Sverige se ut som Skottland i mörkblåa pyjamasar! Så dumt och självdestruktivt – med förbundets goda minne  dödar han identitet och tradition – att man baxnar.

sveriges-bortatroja

”Det är enligt en överenskommelse med vår samarbetspartner Adidas. Sen vill vi också gärna visa upp vårt snygga bortaställ även på hemmaplan”, skriver landslagets presschef Niklas Bodell i ett sms.

Presschefen uttrycker här det som kallas rationalisering. Han vill ha Adidas pengar och förtränger då alla någonstans insedda tvivel och försöker proklamera ett positivt estetiskt värde ”snyggt” som om det i sig skulle kunna vara avgörande för ett lags speldräkter istället för är det PASSANDE i den inarbetade och identitetsskapande traditionen. Svaret måste då bli ett absolut nej. Ett nej som inte har med en relativ ”smak” att göra överhuvudtaget. Att sedan presschefen står tämligen ensam i sin syn på ”snygghet” framgår av de enkäter som kvällstidningarna gjorde igår där en överväldigande majoritet gav tröjorna bottenbetyg. Min övertygelse baserat på ovanstående är att det beror på att man förolämpat den identitet, minne och kultur kring landslaget som traderats över tid, till förmån för ett banal och fullständigt förfelat modevisningsupplägg där designern hamnar i fokus. Att man inte satte ned foten tidigt i denna process visar att man tyvärr inte har rätt personer på plats i fotbollsförbundet. Väsentliga insikter saknas. Det är oroväckande för svensk fotbolls framtid.

Samma sak hos My Bäck, ”nordisk sponsordirektör” hos Adidas. Hon försvarar sig med att hon faktiskt läst några positiva recensioner och att det hela är väldigt ”subjektivt”. Nej, My du har inte fattat någonting. Det är inte subjektivt vad som är ett lags identitet och etablerade kultur. Den finns tillgänglig svart på vitt. Och Sverige är inte Skottland, och laget spelar fotboll och ska inte ställa upp i ett pyjamasparty och nej ett landslags tröjor är inte som att skapa ett nytt vårmode varje år. Det är känsligare saker på gång här. Djupare saker som du – och tyvärr alltför många sportledare – tyvärr inte förmår begripa. De som förlorar på detta i det långa loppet är försåts lagen själva och intresset för den sport där dessa ständigt ompyntade julgranar ska verka. Till yttermera visso är dessa tröjor inget snabbt och panikartat hugskott utan man har ”jobbat länge med det tillsammans med landslaget” ??

Hur man kan jobba länge med detta utan att inse grundläggande fakta för att skapa en kultur kring ett lag är nästintill obegripligt.

Avslutar med en kännare av fotbollströjor som intuitivt har känt att dessa bortatröjor är helt fel för sitt lag (från Expressen).

”Den italienske fotbollsjournalisten Tancredi Palmeri twittrade ut följande recension av tröjan till sina över 120 000 följare på Twitter.

Official Sweden pajamas for Euro2016. No wait it’s 2nd kit pic.twitter.com/bdXW1yqFFn

  • Tancredi Palmeri (@tancredipalmeri) November 12, 2015

SportExpressen ringde upp Palmeri för att få honom att utveckla.

– Jag är en samlare av fotbollströjor. Jag har 250 stycken. Varje gång det kommer en ny tröja vill jag bidra med min åsikt.

Och det här var inte en av dina favoriter?

– Absolut inte! Det var en besvikelse. Förstatröjan är helt fantastisk, den funderade jag på att köpa. Men den andra ser ut som en pyjamas, vilket är bra om man ska få försvararna att somna.

Varför tycker du att den ser ut som en pyjamas?

– Den är grå, vilket inte har något med de svenska färgerna att göra. Sen har vi en kontrast med en blå färg, en blå nyans som man hittar i pyjamasar. Och den grå linjen i mitten påminner också om en pyjamas.

Tycker du att den är värdig att bäras av Zlatan?

  • Jag säger så här: en tröja kan vara hur ful som helst, den kommer att bli älskad om laget gör bra ifrån sig. Folk köper vackra tröjor som bärs av förlorande lag. Folk köper fula tröjor som bärs av vinnande lag. Men ingen köper fula tröjor som bärs av förlorande lag. Så Zlatan har dubbelt ansvar nu.”//

 

Ridå!

 

 

 

Comments

comments

Det här inlägget postades i Sport. Bokmärk permalänken.

Kommentera